جامعة القاهرة، کلية الأداب (فرع الخرطوم)مجلة وادي النيل للدراسات والبحوث الإنسانية والاجتماعية والتربويه2536-955538العدد 38-الجزء الأول (اللغات الأجنبية)20230401Egyptian Arabic vs. MSA and Heritage Arabic: A morphological approach with reference to Western theories13629513110.21608/jwadi.2023.295131ARMuhammad M.EnaniProfessor of English Literature
Department of English Language
Cairo University, EgyptMona NaeimAhmedLecturer in English Linguistics
Department of English Language
Language Higher Institute “Helioplis”, CairoJournal Article20230413 Egyptian Arabic, or the vernacular, is the language spoken by the average Egyptian, educated or not. This language is not a corrupt or a vulgar version of MSA, not to mention heritage Arabic. This article uses a bottom-up textual analysis – lexical, syntactic and conceptual – which seems to support our initial intuition, namely that Egyptian Arabic is a type, not a level (socially conceived) of Arabic. It is the language of thought, of early and developing cognition, however much influenced by, and influencing, both MSA and heritage Arabic. Based on this intuition, the article explores major issues related to Egyptian Arabic - writing for the stage in Egyptian Arabic, language and cognition, the development of Arabic, MSA and Egyptian Arabic, survival of Egyptian Arabic, Standard Arabic morphology, the heritage effect, Wittgenstein’s family resemblances, the Coined Abstract Noun and coining by doubling. The central issue the article addresses is the binary concept of language in the case of Arabic which has been fully studied by modern linguists, but not adequately related to its English literary counterpart.
يهدف هذا البحث إلى دراسة لغة أهل مصر العامية كأحد أنواع اللغة العربية على عكس أعتقاد البعض بأنها إحدى مستويات اللغة العربية غير النحوية أو الصرفية، وفى هذا الإطار تم مناقشة الكتابة المسرحية كمحاكاة للواقع فى استخدام العامية بخصائصها وقواعدها المميزة. وتعد الدراسة التصاعدية من المعنى المعجمى حتى المعنى المفاهيمي مرورا بالصرف العربي القياسي وتأثير التراث فى صياغة الكلمة العامية دراسة صرفية عميقة لاظهار التلازم بين اللغة والادراك، فاللغة هى وسيلة نقل الأفكار والمسرح هو مرآة لعكس الواقع ولهذا فالكتابة العامية سواء عربية أو انجليزية فى المسرح هى الأكثر قبولا كما تشير الدراسة فهى ناتج لتطور اللغة.https://jwadi.journals.ekb.eg/article_295131_aa2199a1a80b4b86ab84ecd8e700c900.pdfجامعة القاهرة، کلية الأداب (فرع الخرطوم)مجلة وادي النيل للدراسات والبحوث الإنسانية والاجتماعية والتربويه2536-955538العدد 38-الجزء الأول (اللغات الأجنبية)20230401Kurt Vonnegut’s A Man Without a Country: Searching for Hope and Optimism in a Postmodernist World376429513410.21608/jwadi.2023.295134ARJaidaa GawadHamadaAssociate Professor- Department of English Language and Literature- Faculty of Arts- Alexandria UniversityJournal Article20230413It is the aim of this paper to shed light on how Kurt Vonnegut responds to the complexities and absurdities of life in <em>A Man Without a Country</em> (2005), by adopting a light-hearted tone that mitigates the traditional postmodernist pessimism. In its broadest sense, postmodernism adopts a skeptical standpoint towards established truths and assumptions whose authenticity has gone unquestioned for a long time. In Vonnegut’s hands, this pessimistic stance is imbued with a humanist dimension, and a search for a glimpse of optimism in the midst of a highly fragmented and incoherent postmodernist world. Black humour, laughter, irony, a light-hearted tone and a tendency towards optimism are often the conduits he opts for to expose the inexplicable absurdities that run rife in his postmodernist world, while at the same time maintaining a hopeful outlook on life and humanity. Throughout the book, Vonnegut weaves a tapestry of his own personal views regarding disparate topics.
يهدف هذا البحث إلى تسليط الضوء على كيفية استجابة كورت فونيغوت لتعقيدات وعبثية الحياة في كتاب A Man Without a Country (2005) ، من خلال تبني لهجة تخفف من تشاؤم ما بعد الحداثة التقليدي. تتبنى ما بعد الحداثة وجهة نظر متشككة تجاه الحقائق والافتراضات الراسخة التي ذهبت أصالتها دون جدال لفترة طويلة. في يد فونيغوت، هذا الموقف المتشائم يصبح مشبعا ببعد إنساني، وبحث عن لمحة من التفاؤل في خضم عالم ما بعد حداثي متفكك. الفكاهة السوداء والضحك والميل نحو التفاؤل هي القنوات التي يختارها للتخفيف من حالة الوجوم التي تنتشر في عالم ما بعد الحداثة ، مع الحفاظ في الوقت نفسه على نظرة متفائلة للحياة والإنسانية.https://jwadi.journals.ekb.eg/article_295134_17a9bb4928314592ea8c6606ad663387.pdfجامعة القاهرة، کلية الأداب (فرع الخرطوم)مجلة وادي النيل للدراسات والبحوث الإنسانية والاجتماعية والتربويه2536-955538العدد 38-الجزء الأول (اللغات الأجنبية)20230401Environmental Concerns in Andrea James' Yanagai! Yanagai! and Drew Taylor's The Berlin Blues: An Eco-Critical Perspective.659029513510.21608/jwadi.2023.295135ARShaimaa MohamedHassaninLecturer of English Literature
Horus University- EgyptJournal Article20230413Within the initiative taken by Cheryll Glotfelty, the new discipline and theory known as ecocriticism came into existence. Ecocriticism explores the relationship of literature with the natural world and further examines the role the environment and the natural surroundings play in the minds of writers during the creative process. The present paper aims to examine two plays from the Australian and Canadian works of literature; the first play is <em>Yanagai! Yanagai!</em> (2003) by Andrea James, while the other is <em>The Berlin Blues</em> (2008) by Drew Taylor. In these two plays, James and Taylor reveal colonization’s effects and assert that Eurocentric ideology is based upon making the occupied lands subordinate to the colonizer’s powerful hegemony. The prevailing conception is that the colonization of Aboriginal Australia was about controlling their land, the real treasure. Aboriginal Australian and Canadian playwrights have portrayed the environmental degradation of their lands at the hands of White settlers. In this paper, the interest in revealing environmental degradation has been dramatized by playwrights, whose plays incisively reveal the extreme danger of such an ecological crisis in the past, present and future.
<strong> </strong>ظهرت نظرية النقد البيئي ضمن المبادرة التي اتخذتها شيريل غلوتفيلتي. ويحاول النقد البيئي استكشاف علاقة الأدب بالعالم الطبيعي والبيئة المحيطة. ويدرس كذلك الدور الذي تلعبه البيئة المحيطة في افكار الكتاب المبدعين أثناء كتابة الأعمال الابداعية. تهدف هذه الورقة البحثية إلى دراسة مسرحيتين من الأعمال الأدبية الأسترالية والكندية. المسرحية الأولى هي ياناغاي! ياناغاي! (2003) لأندريا جيمس، والآخرى هى مسرحية برلين بلوز (2008) لدرو تايلور. في هاتين المسرحيتين، تمكن جيمس وتايلور من الكشف عن آثار الاستعمار على البيئة مؤكدَين أن الأيديولوجية الأوروبية المركزية تقوم على جعل الأراضي المحتلة خاضعة لهيمنة المستعمر. المفهوم السائد هو أن "استعمار السكان الأصليين في أستراليا كان يتعلق بالسيطرة على الأرض، والثروة الحقيقية للسكان الأصليين في جميع أنحاء العالم. وقد صور الكتاب المسرحيون الأستراليون والكنديون الأصليون التدهور البيئي لأراضيهم على أيدي المستوطنين البيض. في هذه الورقة البحثية، تم تصوير الاهتمام بالكشف عن التدهور البيئي من قبل الكتاب المسرحيين، الذين تكشف مسرحياتهم بشكل قاطع عن الخطر الشديد لمثل هذه الأزمة البيئية في الماضي والحاضر والمستقبل. https://jwadi.journals.ekb.eg/article_295135_6cd740c5a59107f4dd36a70d44dfbf68.pdfجامعة القاهرة، کلية الأداب (فرع الخرطوم)مجلة وادي النيل للدراسات والبحوث الإنسانية والاجتماعية والتربويه2536-955538العدد 38-الجزء الأول (اللغات الأجنبية)20230401GEOPATHIC DISORDERS IN TONY KUSHNER'S HOMEBODY/KABUL AND KHALID HOSSEINI'S A THOUSAND SPLENDID SUNS9112029513710.21608/jwadi.2023.295137ARAzzah Ibrahim KhalilIbrahimLecturer in English Literature
Al-Alsun Faculty, Suez Canal UniversityJournal Article20230413Tony Kushner’s <em>Homebody / Kabul</em> and Khaled Hosseini’s <em>A Thousand Splendid</em> <em>Suns </em>are two works of art taking place in Afghanistan during the conflicting years of soviet colonialism, the civil war and the rise of the Taliban. The present paper examines the various geocritical portrayals of Kabul by the two prominent literary figures as experienced by those characters suffering from geopathology. It illustrates how their delineations of Afghanistan as a crisis place reflect the authors’ dissimilar inclinations and affiliations; however, some other time it sheds light on their unintentional resemblance. The two authors’ sympathetic attitude towards Kabul and its citizens is intensively underscored. Their rejection of all forms of despotism and autocracy destroying the land and its inhabitants can be regarded as a significant evidence in the ideological evaluation of the two works of art. Kushner employs abundant dramatic and aesthetic traditions to reach his overall goal; whereas, Hosseini introduces various narrative techniques to deliver his message thoroughly.
تعتبر مسرحية توني كوشنر <strong>هومبادي /</strong><strong> </strong><strong>كابل</strong> ورواية خالد حسيني <strong>ألف شمس مشرقة</strong> من الأعمال الأدبية المرموقة التي تدور أحداثها في أفغانستان أثناء الاحتلال السوفيتي، الحرب الأهلية، وظهور حركة طالبان. يناقش البحث براعة التصوير الفني لمدينة كابل من خلال النقد الجغرافي وبالتحديد من خلال التجارب الوجدانية التي تمر بها الشخصيات والتي تعبر عن معاناتهم الجيوباثولوجية التي أبرزها الكاتبان المعروفان في عمليهما. يوضح البحث مدى تباعد الكاتبين في تصوير أفغانستان كمكان متأزم بسبب اختلاف نزعاتهما وانتماءاتهما، وبالرغم من ذلك فإن البحث قد يلقي الضوء على تشابههما غير المقصود في بعض الأمور. يؤكد البحث بشكل ملحوظ على تعاطف الكاتبين مع مدينة كابل وسكانها. ومن أهم العوامل الأيدولوجيه المشتركة بين الكاتبين هي رفض كل أشكال الاستبداد والطغيان التي دمرت البلاد والسكان. بينما يوظف كوشنر التقاليد الفنية والأنماط المسرحية المتنوعة للوصول إلى غايته، يستخدم حسيني نماذج روائية مختلفة لتوضيح رسالته.https://jwadi.journals.ekb.eg/article_295137_dbebe18656eb2a278a3bf33889681e27.pdfجامعة القاهرة، کلية الأداب (فرع الخرطوم)مجلة وادي النيل للدراسات والبحوث الإنسانية والاجتماعية والتربويه2536-955538العدد 38-الجزء الأول (اللغات الأجنبية)20230401The Relationship Between Cognitive Approach and The Development of Engineering-Majoring Freshmen’ Speaking Skills12114229513810.21608/jwadi.2023.295138ARAL-Shaimaa AbdullahEl-MaghrabyLecturer in the Faculty of Foreign Languages and Translation
English Department (Curriculum and EFL instruction)
Misr University for Science and Technology (MUST)Journal Article20230413The study explored the relationship between cognitive approach and the improvement of the speaking skills of sixty first-year engineering majoring students. They had to study English for special purposes (ESP) course as a requirement for the engineering program. The sixty students were registered at October High Institute For Engineering and Technology. They were employed as a purposive sampling group which took the pre- and post-tests of data collection instruments. Data were collected through a 26-item questionnaire of cognitive approach strategies and a speaking skills test. As for data analysis, the study adopted mixed methods of quantitative and qualitative approach. One way analysis of variance (ANOVA) was employed to detect the statistical significant differences in the pre-and posttests of cognitive approach strategies and speaking skills test. The study also aimed to verify the positive effectiveness of cognitive approach strategies on the improvement of the students’ English speaking skills. The study introduced teaching implications based on the necessary incorporation of cognitive approach strategies into the instruction of English speaking skills.
قامت الدراسة بإستكشاف العلاقة بين المنهج المعرفى لتحسين مهارات التحدث لدى ستون من طلاب الفرقة الجامعية الأولى المتخصصين فى دراسة الهندسة و الذين يدرسون مقرر اللغة الإنجليزية لأغراض خاصة طبقا لمتطلبات برنامج الهندسة فى المعهد العالىى للهندسة والتكنولوجيا بمدينه السادس من اكتوبر، حيث تم إستخدامهم كعينة بحثية محددة الغرض قامت بإجراء الأختبار القبلى و البعدى لأدوات تجميع البيانات البحثية، و التى شملت إستبيان مكون من 26-بندا لإستراتيجيات المنهج المعرفى و أختبار مهارات التحدث ، و فيما يتعلق بتحليل البيانات البحثية تبنت الدراسة طرقا مختلطة لمنهج التحليل الكمى و الكيفى حيث أستخدمت تحليل التباين لإكتشاف الفروق ذات الدلالة المعنوية الهامة فى الأختبارات القبلية و البعدية للإستبيان و إختبار مهارات التحدث، و هدفت الدراسة ايضا إلى تمحيص الفعالية الإيجابية لإستراتيجيات المنهج المعرفى على تحسن مهارات التحدث لدى العينة البحثية، و قدمت الدراسة مضامين تدريسية تقوم على ضرورة دمج إستراتيجيات المنهج المعرفى فى تدريس مهارات التحدث باللغة الإنجليزية.
https://jwadi.journals.ekb.eg/article_295138_c6241898f281a7764a499af9892748b6.pdfجامعة القاهرة، کلية الأداب (فرع الخرطوم)مجلة وادي النيل للدراسات والبحوث الإنسانية والاجتماعية والتربويه2536-955538العدد 38-الجزء الأول (اللغات الأجنبية)20230401Psychoanalytic Analysis of the Use of Stream of Consciousness in Selected Short Stories by James Joyce14316429514510.21608/jwadi.2023.295145ARAl-Amir Muhamad HindawySultanFaculty of Languages and Translation, Al-Azhar University in CairoJournal Article20230413This study attempts a psychoanalytic analysis of the stream of consciousness technique in four of James Joyce's short stories: <em>Eveline</em>, <em>The Dead</em>, <em>A Little Cloud</em>, and <em>The Sisters</em>. The research examines functionalizing this literary technique as a means of exploring the inner thoughts and motivations of the characters in each story. An investigative reading of the texts indicates that the stream of consciousness technique could be interpreted as a manifestation of the characters' unconscious suppressed desires and conflicts, as well as a reflection of the social and cultural contexts in which these characters exist. Drawing on the theories of Sigmund Freud and Jacques Lacan, the analysis explores the themes of repression, sexuality, trauma, and identity in these works. Eventually, the study suggests that Joyce's use of the stream of consciousness technique offers a unique insight into the complexities of human experience and the ways in which human inner lives are shaped by both internal and external forces.
تحاول هذه الدراسة تحليلاً نفسيًا لتقنية "تدفق الوعي" (تداعي الافكار الحر) في أربع قصص قصيرة لجيمس جويس: "إيفلين"، "الأموات"، "غيمة صغيرة"، و"الأخوة". تستكشف الدراسة استخدام هذه التقنية الأدبية كوسيلة لابراز الأفكار والدوافع الداخلية للشخصيات في كل كل من تلك القصص. تخلص القراءة الاستقصائية للنصوص إلى أن تقنية تدفق الوعي يمكن تفسيرها على أنها تجلي للرغبات والصراعات اللاواعية لتلك الشخصيات، بالإضافة إلى أنها تعكس السياقات الاجتماعية والثقافية التي تعيش فيها تعيش الشخصيات. فمن خلال تطبيق تصور علماء نفسيين مثل سيجموند فرويد وجاك لاكان لمبادئ التحليل النفسي، تستكشف الدراسة دور مفاهيم رئيسة مثل الكبت والجنس والصدمة والهوية في تحديد انماط السلوك لدي الشخصيات في هذه الأعمال الادبية. وفي النهاية، تقترح الدراسة أن استخدام جويس لتقنية تدفق الوعي يوفر رؤية فريدة في سبر غور تعقيدات التجربة الإنسانية والطرق التي يتم تشكيل التركيبة الداخلية للإنسان بعوامل التاثير الداخلية والخارجية.https://jwadi.journals.ekb.eg/article_295145_f4b795342f68c065be41e367ff10cda2.pdfجامعة القاهرة، کلية الأداب (فرع الخرطوم)مجلة وادي النيل للدراسات والبحوث الإنسانية والاجتماعية والتربويه2536-955538العدد 38-الجزء الأول (اللغات الأجنبية)20230401Working Conditions for Woman in Modern Age: A Multimodal Visual Analysis of "You are Life" Song (2022) by Nesma Mahgoub16522629514710.21608/jwadi.2023.295147ARFatma Tawakol GaberEl-ZaghalLecturer of linguistics at the Faculty of Arts,
English Department, Tanta University, EgyptJournal Article20230413In modern age woman has greatly contributed to the development of various educational foundations in all countries of the world. Woman has a major and global role in developing ways of working in various practical fields and sectors, and she also contributes to spreading positive influences on society. Woman is a member of society; she is a partner in managing it and carrying out its affairs. Her role is not only limited to her social one, but she also goes down to work to unleash her human energies. Woman has a remarkable role in literature since she has become a writer, an author, a journalist and a translator. After many writers have called for the liberation of woman and her right to educate, woman has become the focus of literature where her image has been drawn successfully. The feminist movement, then, has appeared in various literary works, and woman has been depicted in different genres of literary texts by emerging writers. As a result, working conditions of women have appeared in different genres such as plays, novels, songs, poems, and short stories. The combination of several sensory and communicative modalities including sight, sound, print, pictures, video, and music that produce meaning in any given message is referred to as multimodality. All communication is multimodal since meaning is created in oral communications using both linguistic and para-linguistic techniques. Examples of this include font, images, page design, and other factors. The five modes of communication outlined (2000) by the New London Group and developed by Sinda Muliani (2022) will be employed for the analysis. The chosen theory will be applied to "You are Life" Song by Nesma Mahgoub (2022) since this song reveals working conditions for women and her decisive role in society. The study works in showing how the interconnection of all modes contributes to the success of the song. Through this success the researcher works hard to reflect the decisive role of woman in society as depicted in the chosen song. <br />ساهمت المرأة في العصر الحديث بشكل كبير في تطوير المؤسسات التعليمية المختلفة في جميع دول العالم. فللمرأة دور رئيسي وعالمي في تطوير أساليب العمل في مختلف المجالات العملية، كما أنها تساهم في نشر التأثيرات الإيجابية على المجتمع. المرأة عضو في المجتمع وشريكة في إدارته وتسيير شؤونه. لا يقتصر دورها على كونه دور اجتماعي فحسب، بل عملت أيضًا على إطلاق العنان لطاقاتها البشرية. أصبح لها دور بارز في الأدب منذ أن أصبحت كاتبة ومؤلفة وصحفية ومترجمة. بعد أن دعا العديد من الكتاب إلى تحرير المرأة وحقها في التعليم، أصبحت المرأة محور الأدب حيث تم رسم صورتها بنجاح، ثم ظهرت الحركة النسوية في الأعمال الأدبية المختلفة. تم تصوير المرأة في أنواع مختلفة من النصوص الأدبية في جميع أنحاء العالم من قبل الكتاب المعروفين والناشئين. تظهر ظروف عمل المرأة في أنواع أدبيه مختلفة مثل المسرحيات والروايات والأغاني والقصائد والقصص القصيرة. تشير نظريه الوسائط المتعدده إلى الجمع بين العديد من الأساليب الحسية والتواصلية بما في ذلك البصر والصوت والمطبوعات والصور والفيديو والموسيقى التي تنتج معنى في أي رسالة معينه. تعد جميع انواع الاتصالات متعدده الوسائط حيث يتم إنشاء المعنى في الاتصالات الشفوية باستخدام التقنيات اللغوية وشبه اللغوية، وقد يتضمن ذلك الخط والصور وتصميم الصفحة وعوامل أخرى. سيتم توظيف طرق الاتصال الخمسة التي قدمها فريق لندن عام 2000 وتم تطويرها عام 2022 من قبل سيندا مولياني من اجل شرح وتحليل أغنية "أنت الحياة" لنسمه محجوب والتي تم عرضها عام (2022) وذلك لان هذه الاغنيه تصور ظروف العمل للنساء في العصر الحديث بشكل واضح ودورها الحاسم في المجتمع. تعمل الدراسة على توضيح دور الربط ين مختلف الأنماط في نجاح الأغنية. ومن خلال هذا النجاح تعمل الباحثة جاهدة لتعكس الدور الحاسم للمرأة في المجتمع كما تصورها الاغنيه المختاره. <br /> https://jwadi.journals.ekb.eg/article_295147_4c5b7a47fff8e0500723a248886cc2ab.pdfجامعة القاهرة، کلية الأداب (فرع الخرطوم)مجلة وادي النيل للدراسات والبحوث الإنسانية والاجتماعية والتربويه2536-955538العدد 38-الجزء الأول (اللغات الأجنبية)20230401Translation of Dead Metaphors in the Qur'an: An Eclectic Approach22725029515110.21608/jwadi.2023.295151ARDina AliMohamedAssistant Lecturer, Faculty of Arts, Port Said UniversityJournal Article20230413Metaphor is a major problem in translation theory in general. Metaphor translation constitutes a great challenge for translators due to its unique creativity. The problem becomes more apparent when it comes to sensitive religious texts like the Holy Qur'an. Dead metaphors in the Qur'anic text pose a greater difficulty for Qur'an translators due to the fact that they tend to escape translators' attention despite their essential contribution to meaning and effect of the Qur'anic message. This study seeks to shed light on this problem by evaluating the translation strategies and procedures employed in rendering instances of dead metaphors in three translations of the Holy Qur'an using an eclectic approach. The adequacy of the translation strategies and procedures used by the translators are evaluated in light of Skopos theory, the concept of equivalence, Newmark's model for metaphor translation, and Venuti's foreignization and domestication strategies.
الاستعارة هي إحدى المشكلات الكبرى التي تواجه نظريات الترجمة بشكل عام، حيث أن ترجمة الاستعارة تمثل تحديًا كبيرًا للمترجمين نظرا لكونها ضربا من الإبداع المتفرد. وتبرز المشكلة بشكل خاص فيما يتعلق بالنصوص التي تتسم بالحساسية الدينية مثل القرآن الكريم. وتشكل الاستعارة المندثرة في النص القرآني تحد أكبر لمترجمي القرآن الكريم لأنه غالبا ما لا ينتبه لها المترجمون رغم إسهامها الجوهري في معنى الرسالة القرآنية وتأثيرها. تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على هذه المشكلة من خلال تقييم الاستراتيجيات والإجراءات المستخدمة في ترجمة الاستعارات المندثرة في ثلاث تراجم للقرآن الكريم باستخدام المنهج الانتقائي. تقيم الدراسة مدى كفاية استراتيجيات الترجمة و إجراءاتها التي يستخدمها المترجمون في ضوء النظرية الغائية للترجمة، ومفهوم التكافؤ، ونموذج نيومارك لترجمة الاستعارة، واستراتيجيات التغريب والتوطين لفينوتي.https://jwadi.journals.ekb.eg/article_295151_c4e1a0a8bca7808997dffab10bdbaf89.pdf