The Image of the Criminal in: The family of Pascual Duarte, by Camilo José Cela and The thief and the dogs, by Naguib Mahfuz respectively Contrastive pragma-linguistic analysis

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تقدم هذه الدراسة تحليلا براجم لغوي تقابلي بين استراتيجيات التهذب الکلامي في روايتي: عائلة باسکوال دوارتي للکاتب الاسباني کاميلو خوسيه ثيلا ورواية اللص والکلاب للکاتب المصري نجيب محفوظ. تهتم الدراسة بعرض أفعال التهذب التي تتضمن صورة "المجرم" الإيجابية في کلا النصين محل الدراسة. کما أنها ستقوم بتحليل أفعال التهذب التي تخرق الصورة السلبية "للمجرم" ذاته. لذا فستسفيد الدراسة من مساهمة مبدأ التهذب اللغوي لبراون وليفنسون (1987)، والذي يعد مبدأ أساسيا في هذا النوع من الدراسات التي تهدف إلى تحليل الصورة الإيجابية والسلبية للفرد علي حد سواء. يکمن هدف الدراسة في إبراز الاتفاق الحدسي المبرم بين کلا الروائيين على الصورة العامة "للمجرم" المفترض کصورة إيجابية على حساب الصورة السلبية "للأخر". علي الجانب الأخر سيتم إبراز الصورة السلبية "للأخر" لصالح الصورة الإيجابية "للمجرم".
In this paper we will present a contrastive pragma-linguistic analysis between the strategies of verbal politeness in the language of the Spanish novel The family of Pascual Duarte by Camilo José Cela and the Egyptian novel The thief and the dogs by Naguib Mahfuz. The analysis focuses on exposing the linguistic acts that reflect the positive image of the supposed "criminal" in both texts. In the same way, the transgression of the negative image of the same will be analyzed. As an opposite extreme, the strategies that break the positive image of the "other" and the strategies that keep the image negative in the two novels are analyzed. So, it is convenient to take advantage of the Politeness Principle of Brown and Levinson (1987), which is essential when analyzing the image, both positive and negative, in a verbal communication. We will emphasize the basic property of this Principle which is "the public image". The objective of the study is to highlight the intuitive agreement of both writers at a pragma-linguistic level, in handling verbal courtesy in favor of the positive image of the supposed "criminal" at the expense of the positive image of the "other". Likewise, the negative image of the "other" is maintained in favor of the negative of the "criminal" in these two texts.

الكلمات الرئيسية