العدول عن الخِطبة وأثره على حقوق الخاطبين دراسة مقارنة في الفقه الإسلامي وقوانين الأحوال الشخصية العربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الشريعة الإسلامية - کلية الحقوق - جامعة القاهرة

المستخلص

تعد الخطبة مقدمة ضرورية لعقد الزواج، وأنها بحسب الأصل مندوبة، وليست بعقد لازم، بل هي مجرد "وعد متبادل على إبرام الزواج في المستقبل على وجه يمکن الرجوع فيه".
لا يترتب على الخِطبة أي أثر من آثار الزواج، فلا يلزم الخاطب بدفع مال لمخطوبته لا على سبيل المهر ولا على سبيل النفقة.
لکل واحد من الخاطبين الحق في العدول عن الخطبة؛ دون إلزام العادل منهما بذکر مبرر للعدول، ويکره العدول لغير مسوغ لما فيه من إخلاف الوعد والرجوع عن القول.
تکره الخطبة على الخطبة إذا کان الخاطبين متقاربين ومتماثلين، إذ يجوز خِطبة المخطوبة الراکنة لفاسق تحقيقًا لمصلحتها؛ لأن في خِطبتها تخليص من فسقه؛ ولأن غير الفاسق يعلمها أمور، ويصح عقد الزواج المسبوق بخطبة غير مشروعة مع الإثم؛ لأن الخلل لم يقارن العقد.
في حال العدول عن الخطبة يجب رد المهر کله أو بعضه إن کان قائما أو قيمته إن هلک أو استهلک، ومثله الشبکة، وأما الهدايا فإن من عدل منهما خسر هداياه ووجب عليه رد هدايا الأخر، ولا تراجع في الهدايا إذا انتهت الخطبة بالموت أو بسبب يحول دون الاتمام الزواج.
إذا ترتب على العدول عن الخطبة ضرر مادى أو معنوي جاز تعويض المضرور عن الضرر إن کان له مقتض.
وإذا ما اتفق ذوو الشأن على إنهاء الخِطبة فإن الغالب أن يتم يتضمن الاتفاق معالجة للآثار المالية المترتبة على العدول، وإذا لم يتضمن الاتفاق تسوية للجوانب المالية بين الخاطبين، طبقت القواعد السابقة بشأن الرجوع بالمهر، والشبکة، والهدايا، والنفقة.
إذا کان أحد الخاطبين مرتدا، أو ارتد أحدهما، أو ارتدا معا، انفسخت الخِطبة؛ لأن المرتد لا ينکح؛ فلا يخطب، لأن طروء الردة قبل الوطء يفسخ العقد؛ فالخِطبة أولى.
تنفسخ الخطبة بنکاح الخاطب لمن يحرم الجمع بينها وبين المخطوبة: کما لو عقد على أخت المخطوبة، أو عمتها، أو خالتها، او بنتها، فإنه يُعد إعراضًا عن الخِطبة.
وتنفسخ الخطبة إذا زنا الخاطب بأم المخطوبة، أو بنتها، وذلک عند من يرى ثبوت حرمة المصاهرة بالزنا؛ للاحتياط في الأعراض والأنساب.
The engagement is a necessary introduction to the marriage contract, and that according to the origin it is a delegate, and not a necessary contract, rather it is just a "mutual promise to conclude a marriage in the future in a way that can be returned."
The engagement does not result in any of the effects of marriage, so the suitor is not obligated to pay money to his fiancée, neither as a dowry nor as an alimony.
Each of the suitors has the right to abstain from the engagement. Without requiring the just from them to mention a justified remission, and unjustified withdrawal is disliked due to the violation of the promise and the reversal of the saying.
Engagement is disliked for engagement if the two suitors are close and the same, as it is permissible for the fiancée to be engaged to an evildoer in order to achieve her interest. Because in her engagement she gets rid of his debauchery. And because the non-immoral knows her about things, and the marriage contract preceded by an unlawful engagement with sin is valid. Because the defect did not compare nodes.
In the event that the engagement is abandoned, the dowry must be returned in whole or in part if it is standing or its value if it perished or consumed, and the same is the net, and as for the gifts, the one who moderates from them loses his gifts and must return the gifts of the other, and does not retract the gifts if the engagement ends in death or because of a reason that prevents Consummation of marriage.
If the dissolution of the engagement results in material or moral damage, the injured may be compensated for the damage if it is necessary.
If the concerned parties agree to end the engagement, then it is likely that the agreement will include a treatment of the financial consequences of the recusal, and if the agreement does not include a settlement of the financial aspects between the suitors, the previous rules are applied regarding the return of the dowry, the network, gifts, and alimony.
If one of the suitors is an apostate, or one of them is apostate, or both of them are apostate, the sermon is broken; Because the apostate does not marry; He does not deliver a sermon, because the occurrence of apostasy before intercourse annulls the contract. Sermon is first.
The engagement is annulled by the marriage of the fiancé for the one who is forbidden to combine it with the fiancée: as if he performed the marriage contract with the fiancée's sister, her aunt, her maternal aunt, or her daughter, then it is considered a refusal to engage.
The engagement shall be annulled if the fiancé commits adultery with the mother of the fiancée or her daughter, according to those who see that the prohibition of marriage with adultery is proven. For precaution in symptoms and lineages.

الكلمات الرئيسية