A Postcolonial Representation of Maria Edgeworth’s Castle Rackrent and The Absentee

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistant Professor at the Department of Languages and Translation, Faculty of Education and Arts, University of Tabuk, Saudi Arabia.

المستخلص

In the tradition of the Big House fiction, Maria Edgeworth's Castle Rackrent and The Absentee explore the effect of the Anglo-Irish protestant Ascendancy as it governed and misgoverned Ireland. Edgeworth illustrates the tradition of the Big House as a symbol of both a personal and historical theme. This paper provides a reading of Castle Rackrent and The Absentee from a post-Colonial perspective. The paper maintains that Edgeworth’s novel contain elements of a radical critique of the colonialist enterprise. The significance of Castle Rackrent lies mainly in the fact that is the first English novel to speak in the voice of the colonized Irish. The matrimonial plot in The Absentee functions as an imperial plot, constructing Ireland as a complementary but ever unequal partner in the family of Great Britain. This imperial marriage works hegemonically to produce the domestic stability considered so crucial to national and colonial stability. The Absentee explains more purposely how familial reorganization is dependent on the restitution of masculine authority and advantage, particularly for Irish community.
تقدم هذه الورقة البحثية  قراءة  من منظور ما بعد الاستعمار  لـروايتي قلعة راکنرينت (1800) ، والغائبون (1812) للکاتبة ماريا إيدجورث وتهدف إلى تحليل الروايات وفق مفاهيم نظرية "ما بعد الاستعمار" وصورة کل من المستعمِر ، والمستعمَر في الروايتين محل الدراسة. وتکمن أهمية رواية  قلعة راکنرينت بشکل أساسي في حقيقة أنها أول رواية إنجليزية تتحدث بصوت الأيرلنديين المستعمرين حيث تکشف إيدجوورث عن "الآخر" الجغرافي لقارئها الإنجليزي  من خلال وضع الراوي الأيرلندي  وابنه ( جيسون کويرک) في موضع أدنى للتأکيد على الفجوة بين اللغة الإنجليزية والأيرلندية. علاوة على ذلک ، فإن هذا الجانب الساخر هو جانب سياسي  حيث  إنه سعى الى خلق، وحماية تفوق القارئ الإنجليزي المحلي على "الآخر" الأيرلندي. بعبارة أخرى  تبنى الخطاب الاستعماري، وبنية الرواية الهيمنة والتبعية للشخصيات الأيرلندية في الرواية من خلال البعد الکوميدي لها. من ناحية أخرى  تناولت الکاتبة الروائية إيدجورث  في روايتها  الغائبون  تصوير  المستعمر الأيرلندي کشريک مکمل ولکن غير متساو،ٍ يحيث کانت فکرة زواج الأنجلو إيرلندي (البطل / کولامبر) مع الأيرلنديين (البطلة / غريس نوجنت) ماهو إلا تعبير مجازي لمصالحة إيدجوورث بين إنجلترا وأيرلندا و الذي يعتبر بالغ الأهمية للاستقرار الوطني، والاستعماري ، وبالتالي تصبح الأسرة البرجوازية السعيدة هي الأسرة النموذجية لعلاقة المستعمر بالشعوب المستعمرة.

الكلمات الرئيسية