Ein kritischer Blick auf Angelika Neuwirths Koranverständnis

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Abteilung für Islamische Studien in Fremdsprachen Sektion für Islamische Studien in Deutsch Fakultät für Fremdsprachen und Translatologie, Al-Azhar Universität, Kairo/Ägypten

المستخلص

Through presentation, analysis and criticism, the research discusses the modern tendency of Qur’anic studies in Europe, which views the Qur’an as a text expressing the community’s culture. This trend is represented in Germany by Professor of Islamic Studies Angelika Neuwirth and her project (Corpus Coranicum) that she launched in 2007 at the Berlin-Brandenburg Academy of Sciences in Germany.
In her various studies and articles on the Qur’an, Neuwirth tries repeatedly to assert that the Qur’an is not an authored text. She rejects the idea that the Qur’an is attributed only to the Prophet Muhammad, such as representatives of traditional European Qur’anic research have said. For her, the Qur’an is a text that was contributed to by various actors. According to Neuwirth, the community surrounding the Prophet Muhammad plays a very important role. Therefore, Neuwirth does not consider the Qur’an to be a document of one person, but rather a document expressing the culture of the community.
According to Neuwirth, the community surrounding Muhammad is considered a Jewish and Christian society. Consequently, the Qur’an contains both Jewish and Christian traditions, which nevertheless were not adopted directly. Rather, the Prophet Muhammad and the community around him had a role in treating them. According to Neuwirth’s view, the Qur’an contains not only Jewish and Christian traditions, but also pagan traditions.
According to this understanding, the role of the first community is not limited to discuss with the Prophet, but also to the negative co-authoring of the Qur’an. The group, along with the Prophet Muhammad, participated in the compilation of the Qur’an.
From the above, it results that no difference between traditional and modern European research on the Qur’an with regard to understanding the origin of the Qur’an. Neuwirth agrees with representatives of traditional Qur’anic scholarship in denying the Qur’an the divine origin.
يناقش البحث من خلال العرض والتحليل والنقد الاتجاه الحديث للدراسات القرآنية في أوروبا الذي ينظر إلى القرآن بوصفه نصًا معبرًا عن ثقافة المجتمع، ويمثل هذا الاتجاه في ألمانيا أستاذة الدراسات الإسلامية أنجليکا نويفرت ومشروعها (Corpus Coranicum) الذي أطلقته عام 2007 في أکاديمية برلين- براندنبورج للعلوم في ألمانيا.
تحاول نويفرت مرارًا وتکرارًا في أعمالها ومقالاتها المختلفة عن القرآن التأکيد على أن القرآن ليس نصًا مؤلفًا، فهي ترفض فکرة أن القرآن يُنسب إلى النبي محمد فقط، کما يعتقد ممثلو البحوث القرآنية الأوروبية التقليدية. فالقرآن بالنسبة لها نص ساهم في نشأته جهات فاعلة مختلفة. ووفقًا لنويفرت لعب المجتمع المحيط بالنبي محمد دورًا مهمًا للغاية. لذلک لا تعتبر نويفرت القرآن وثيقة لشخص واحد، ولکنه وثيقة معبرة عن ثقافة المجتمع.
وحسب ما ترى نويفرت فإن المجتمع المحيط بالنبي محمد مجتمع يهودي ومسيحي، ولهذا السبب فالقرآن يحتوي على تقاليد يهودية ومسيحية، والتي مع ذلک لم يتم تبنيها بشکل مباشر، بل کان للنبي محمد والمجتمع من حوله دور في معالجتها. وطبقا لما تراه نويفرت فلا يحتوي القرآن على تقاليد يهودية ومسيحية فقط، بل على تقاليد وثنية أيضًا.
ووفقًا لهذا الفهم، فلا يقتصر دور المجتمع المسلم الأول على المناقشات مع المُبلغ (النبي)، بل أيضًا على التأليف المشترک السلبي للقرآن، فالجماعة المحيطة بالنبي ساهمت جنبا إلى جنب مع النبي محمد في تأليف القرآن. ومما سبق يتضح أنه لا يوجد فرق بين الأبحاث الأوروبية التقليدية والحديثة حول القرآن فيما يتعلق بفهم أصل أو مصدر القرآن. فتتفق نويفرت مع ممثلي الأبحاث القرآنية التقليدية في نفى الأصل الإلهي عن القرآن.

الكلمات الرئيسية