اللغة والجسد الفلسفة النسوية عند جوديث بتلر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد- قسم الفلسفة- کلية الآداب- جامعة الزقازيق

المستخلص

ليست العلاقة بين اللغة والجسد مجرد إحالةٍ، لأنَّ واو العطف بين الکلمتين تعني إعادة الانتاج، إعادة انتاج الجسد في حدود اللغة وفقاً لمعايير خارج حريته. أي تحويل الجسد من مادة خام مشحونة بالغرائز والانفعالات إلى رغبة ثقافية تحمل علامات يمکن الهيمنة عليها. إذن التفرقة باتت واضحةً بين الجسم والجسد، الجسم شيء طبيعي، کتلة عضوية لها إيقاع الحرکة والزمان والمکان. أما الجسد فهو الوضعية الرمزية للجسم، أي صور الآخر الذي يتفاعل مع الرموز والثقافة والفنون. تمثل الفلسفة النسوية عند الفيلسوفة الأمريکية العاصرة جوديث بتلر تفکيراً حراً في خطورة الجسد الأنثوي داخل الثقافة وأهم المفاهيم السائدة حوله وکيف يتم تصنيفه وترويضه. من لحظتها الأولى، ترى بتلر أن الثقافة الذکورية قد وضعت الجسد الأنثوي في إطار الجندر. وهو النوع الاجتماعي المسيَّس الذي يصنف ثنائية الذکر والأنثى تحت عين السلطة الجارية. الدراسة من هذه الزاوية تحدد جوانب الفلسفة النسوية حول اللغة ارتباطاً بقضايا المرأة، لأن الجسد هو وسيط الوجود الأنثوي الثري على الأصالة، الوسيط الثقافي الذي يتصل بجميع مشکلات فلسفة اللغة: الخطاب، المعنى، الرمز، النظام الرمزي، الأداء، عنف الخطاب، فينومينولوجيا الرغبات، سلطة الکلام، سياسات الآخر. وهي قضايا لم تفرد لها بتلر کاتباً خاصاً، لکنها ناقشت اللغة وأهميتها من خلال فلسفات مابعد البنيوية وما بعد الحداثة والتأويل والفينومينولوجيا. فاللغة عمليات من الأداء الخطابي الکاشف لتحولات الجسد وتصنيفه في سياق عام. وکثيراً ما تخضع خطابات الجندر إلى مآرب سياسية واجتماعية غير بريئة. والأداء له جانبان جانب تکويني وجانب تفکيکي، ترى بتلر أنَّ الجانب التفکيکي أکثر أهمية لإيجاد فاعلية معيارية لإزاحة التهميش عن الأنثى حين تعجِّل المجتمعات بوضعها في قالب امرأة منذ ولادتها حتى موتها.
 The relationship between language and the body is not a mere reference, because the relationship between the two words means reproduction, the reproduction of the body within the limits of language according to criteria outside of its freedom. In other words, the transformation of the body from a raw material charged with instincts and emotions into a cultural desire that carries signs that can be dominated. So the distinction has become clear between the corpus and the body, the corpus is a natural thing, an organic mass that has a rhythm of movement, time and space. As for the body, it is the symbolic position of the body, that is, the images of the other that interact with symbols, culture and the arts. Feminist philosophy of the contemporary American philosopher Judith Butler represents a free reflection on the danger of the female body within culture and the most important concepts prevailing around it and how it is classified and tamed. From her first moment, Butler sees the male culture as framing the female body in terms of gender. It is the politicized gender that classifies the duality of male and female under the eye of the current power. From this angle, the study seeks to analyze aspects of feminist philosophy about language in connection with the essence of women's issues, because the body is the mediator of the rich feminine existence on originality, the cultural mediator that relates to all the problems of language philosophy: discourse, meaning, symbol, symbolic system, performance, violence of discourse, Phenomenology Desires, power of speech, politics of others. These issues were not singled out by Butler as a private writer, but she discussed language and its importance through philosophies of post-structuralism, postmodernism, hermeneutics, and phenomenology. Language is a process of discursive performance revealing the transformations of the body and its classification in the general context. Consequently, gender discourses are often subjected to innocent political and social goals. And performance has two aspects: a formative aspect and a deconstructive aspect. Butler believes that the deconstructive aspect is more important to create a normative effect to displace the marginalization of the female, who societies hasten to place in the form of a woman from birth until her death.

الكلمات الرئيسية