لحظات ثورية قي المنطق العربي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المنطق وفلسفة العلوم- جامعة الفيوم- کلية الاداب- قسم الفلسفة

المستخلص

لم يکن المنطق متعدد القيم مجرد مرحلة متطورة للمنطق المعاصر ولکن في الحقيقة کان مطلب رئيسي منذ نشأة المنطق الارسطي. حيث ان المنطق الارسطي يتضمن الجهات في جزء منه. والمنطق الجهوي لا يمکن التعبير عنه ألا بمنطق متعدد القيم. في حين الميتافزيقا التي اسس عليها ذلک المنطق کانت ميتافزيقا ثنائية بشکل مطلق. ونحاول في هذا البحث أن نبين ان الميتافزيقا في الفکر الاسلامي وخاصة في المشرق الاسلامي قد اختلفت عن نظريتها اليونانية وذلک بدخول مفهوم مغاير تماما للاله أو المبدأ الاول هذا الاختلاف الذي أدي في غير موضع الي تجاوز هذه الثنائية المطلقة. وسنحاول في هذا البحث ان نبين الي مدي أدي هذا التجاوز الي تغير ثوري في الفکر المنطقي العربي،وهل کان هذا التغير ضمني ام ادي الي ظهور منطق متعدد القيم بشکل صريح؟.
The Many valued doesn't merely represents an advantage stage of contemporary logic rather it was strongly recommended since the inception of Aristotelian logic, as Aristotle has elaborated a kind of modal logic in his Organon , whereas such kind of logic can't be expressed semantically within two-valued logic. But the metaphysics upon which Aristotelian logic was founded was an absolute dualistic metaphysics. We attempt in this paper to explore that the metaphysics in Islamic thought, particularly in eastern Islamic thought, has different from Greek metaphysics, due to adopting a fundamentally different concept of god or first principle. Such different has led to surpass the dualistic Aristotelian metaphysics. We will also try in this paper to explorer to what extent such surpassing of dualistic metaphysics has led to revolutionary changes in Arabic logical thought, and whether this change was implicit or it led to the emergence of an explicitly multi-valued logic.