The Journey from Savagery to Civilization: A Lacanian Reading of Burroughs’ Tarzan of the Apes

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistant Professor of English Literature Faculty of Languages & Translation Misr University for Science & Technology

المستخلص

Edgar Rice Burroughs’ Tarzan of the Apes (1912) represents the struggle experienced by many within the imperial scheme or rather the scenario of the establishment of the ‘civilized’ world: the dilemma of reconciling with two distinct identities while trying to assimilate within the ‘Other’ community, or conforming to the ‘Other’ mirror. Through Tarzan’s adventurous uprising from savagery to nobility, an allegorical representation of the journey of Man from the darkness of savagery to the light of knowledge, the narrative unfolds various binary discourses one of which is that of Us versus Them. In the light of Lacan’s theory of the ‘mirror stage’ and its role in the formation of the subject’s identity, the present paper attempts a reading of the novel in terms of this binary confrontation, which makes the novel an emblematic of western literature that aims to mirror the western imperial legacy. By doing so, the study aims at focusing on the role of imperial narratives in reflecting the colonial ideology. The study also highlights Tarzan’s quest for identity which represents the need of many who have long suffered under reconciling their hybrid identities resulting from the colonial experience. This is done through investigating the different visual, textual and cultural mirrors he encounters in his process of evolution.
    تمثل رواية الکاتب إدغار رايس بوروز "طرزان القردة" الصراع الذي يعيشه الکثيرون داخل المخطط الاستعماري أو بالأحرى سيناريو إنشاء العالم "المتحضر": هذه المعضلة المتمثلة في المصالحة مع هويتين مختلفتين أثناء محاولة الاندماج داخل المجتمع "الآخر" ، أو التوافق مع المرآة "الأخرى". الرواية قيد الدراسة تدافع عن فکرة الإرث الاستعماري وتفوق العرق الأبيض تتبني في ذلک نظريات داروين للتطور الاجتماعي. ومع ذلک، تدعو أيضا إلى الحاجة إلى العودة إلى زمن البدائية والتواصل مع جذور الانسان الأولية من خلال رحلة طرزان من الهمجية الي التحضر، وهو تمثيل مجازي لرحلة الإنسان من ظلام الجهل إلى نور المعرفة. في ضوء نظرية لاکان حول "مرحلة المرآة" ودورها في تشکيل هوية الفرد، يهدف هذا البحث الي قراءة الرواية باعتبارها رمزا للأدب الغربي الذي يعکس الأيديولوجية الاستعمارية للعالم الغربي. کما تهدف الدراسة إلى تسليط الضوء على دور الروايات الاستعمارية في هذا الصدد. وأخيرا فالبحث يتطرق الي تتبع سعي طرزان لاکتشاف حقيقة هويته، وهذا السعي يمثل حاجة الکثيرين الذين عانوا طويلا من أجل التوفيق بين هوياتهم الهجينة الناتجة عن التجربة الاستعمارية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية