Ecopoetics of Oppression in Selected Poems by Rita Dove

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Al-Imam Mohammad ibn Saud Islamic University, KSA

المستخلص

ريتا دوف واحدة من أهم الشعراء الأميركيين الأفارقة، فأعمالها الأصيلة جذبت انتباه النقاد والقراء منذ ثمانينات القرن العشرين، ويغطي شعرها  نطاقا واسعا من الموضوعات المرتبطة بموقفها كإنسانة عالمية النزعة طوال مسيرتها المهنية الممتدة. يدرس هذا المقال بشكل خاص مجموعة من القصائد التي تتناول فكرة الاضطهاد، وسوف يفسر كيف توظف دوف الطبيعة في هذه القصائد لتصور الاضطهاد من منظور شعري بيئي، كما أن المقال سيحدد كيف تستخدم الشاعرة عناصر الشعر البيئي الطبيعية وغير والطبيعية وأيضا المادية والمعنوية لإيصال كيف شعر العبيد السود والمهاجرين المقهورين من دولة هيتي بالاضطهاد في القصائد المختارة، وسوف يعتمد المقال تعاريف الشعر البيئي وشعر البيئة غير الطبيعية لكل من توم بريستو وسارة نولان على الترتيب لتوضيح استحالة الفصل بين الطبييعة والإنسان والثقافة
Rita Dove is one of the most prominent African American poets. Her genuine works have attracted critics and readers’ attention since the 1980s. Throughout her long career life, Dove’s poetry covers a wide spectrum of topics pertaining to her attitude as a global citizen. This article particularly studies a selection of poems tackling the theme of oppression. It will explain how Dove employs nature in these poems to depict oppression from an ecopoetic lens. It will also identify how the poet utilizes both abstract and concrete as well as natural and unnatural ecopoetics to convey how black slaves and subjugated Haitian migrants experienced oppression in the selected poems. The article will rely on Tom Bristow and Sarah Nolan’s definitions of ecopoetics and unnatural ecopoetics respectively to illustrate the inseparability between nature, man and culture

الكلمات الرئيسية