إشكالية الاستقراء في فلسفة ديفيد هيوم The problem of inductionin the philosophy of David Hume

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ج القاهرة

المستخلص

إن البحث في إشكالية الاستقراء يستوجب محاولة الإجابة عن سؤال، هو: كيف نحكم بما هو شاهد على ما هو غائب؟، وكيف نحول ما هو خاص جزئي إلى ما هو عام كلي؟ ومحاولةً للإجابة عن هذا الإشكال، اعتمدنا في بحثنا هذا على تصور أحد رواد الفلسفة الحديثة، وهو الفيلسوف التجريبي ديفيد هيومDavid Hume  (1711م– 1776م)، وبناءً على توجه ديفيد هيوم الفلسفي تدور مشكلة الاستقراء عنده حول تحديد مبدأ اطراد الحوادث في الطبيعة، وما إذا يمكننا الاعتماد عليه أو رفضه.
ونظر ديفيد هيوم إلى الاستدلال الاستقرائي باعتباره منهجًا لا يمكن تبريره، قد ألفناه عن طريق العادة، وينبغي تفسير اقتناعًا به على أساس أنه نتيجة للعادة. إن قوة العادة تبلغ حداً يجعل الادراك الصحيح للاستدلال الاستقرائي عاجزًا عن دفعنا إلى التخلي عن التمسك بهذا المبدأ.
Researching the problem of induction requires trying to answer a question، which is: How do we judge what is witness to what is absent? And how do we transform what is specific and partial to what is general and total? In an attempt to answer this problem, we relied in our research on the perception of one of the pioneers of modern philosophy, the experimental philosopher David Hume (1711 AD- 1776 AD), and based on David Hume’s philosophical orientation, the problem of induction revolves with him about determining the principle of the progression of accidents in nature، and whether we can Rely on it or reject it.
David Hume viewed inductive reasoning as an unjustifiable method, which we have become familiar with by habit, and must be interpreted with conviction on the grounds that it is the result of habit. The power of habit is such that a correct understanding of inductive reasoning is unable to induce us to abandon adherence to this principle.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية