An Investigation into the linguistic attitude of Saudi mothers towards their child’s English education (Involving Tabuk University Faculty and Administration Members) معرفة توجهات الأمهات السعوديات اللغوية تجاه تعليم أطفالهم اللغة الإنجليزية

المؤلف

أستاذ مساعد ، قسم اللغات والترجمة، كلية التربية والآداب، جامعة تبوك

المستخلص

Language researchers have long believed that parents with a positive attitude towards learning, and a willingness to participate in their child’s academic journey, are one of the key factors involved in English language acquisition. This study is designed to explore the attitude of Saudi mothers towards their child’s education and involves several faculty and administration staff employed at Tabuk university. The study will primarily focus on the attitude of the mother as, traditionally, Saudi mothers are the primary caregiver and primary educators in the home. Upon returning from school, the children will require help from the mother, as the father will be working until later in the evening. The research will consider whether factors such as household revenue, scholastic background, socioeconomic status and the mother’s comprehension of the English language play a part in the child’s education. The research involved fifteen Saudi mothers who were interviewed regarding their involvement in, and attitude towards, their child’s education. In summary, the results revealed that all of the mothers questioned, exhibited a constructive attitude concerning their children’s English language development. Other results demonstrated that there are no significant correlations between the mothers’ understanding of English, household income, educational history and their attitude towards their child’s learning. However, it was noticed that these variables did prevent them from helping as much as they were able.
 
لطالما اعتقد باحثو اللغة أن الآباء الذين لديهم توجهات إيجابية تجاه التعلم، والرغبة في المشاركة في الرحلة الأكاديمية لأطفالهم، هي واحدة من العوامل الرئيسية المساعدة في اكتساب اللغة الإنجليزية. تهدف هذه الدراسة إلى اكتشاف توجهات الأمهات السعوديات من تعليم أطفالهن اللغة الانجليزية، ويشارك فيها العديد من أعضاء هيئة التدريس والموظفات الإداريات العاملات في جامعة تبوك. تركز هذه الدراسة على توجهات الامهات, كما هو متعارف عليه الام هي المعلمة الاولى للطفل والمهتم الاكثر للطفل حيث أنه بمجرد عودة الطفل من المدرسة الأم هي التي تهتم بأموره الأكاديميه لوجود الأب خارج المنزل للعمل حتى المساء. البحث يركز على عدة أمور أساسيه منها الدخل الاسري والخلفية الدراسية والعوامل الاقتصادية والاجتماعية للاسرة وفهم الأم واتقانها للغة الإنجليزية لما لهم جميعا من دور في العملية التعليمية للطفل. شمل البحث خمسة عشرة أم سعودية وتمت مقابلتهن فيما يتعلق بمشاركتهن في تعليم أطفالهن وموقفهن منه. باختصار، كشفت النتائج أن جميع الأمهات اللواتي تم مقابلتهن، أظهرن موقفا بناء فيما يتعلق بتطور أطفالهم في اللغة الإنجليزية. وأظهرت نتائج أخرى أنه لا توجد علاقات ذات دلالة بين فهم الأمهات للغة الإنجليزية، ودخل الأسرة، والتاريخ التعليمي، وموقفهن من تعلم أطفالهن. ومع ذلك، لوحظ أن هذه المتغيرات منعتهم من المساعدة إلى حد ما.                                         
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية