Egyptian Arabic vs. MSA and Heritage Arabic: A morphological approach with reference to Western theories

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Professor of English Literature Department of English Language Cairo University, Egypt

2 Lecturer in English Linguistics Department of English Language Language Higher Institute “Helioplis”, Cairo

المستخلص

     Egyptian Arabic, or the vernacular, is the language spoken by the average Egyptian, educated or not. This language is not a corrupt or a vulgar version of MSA, not to mention heritage Arabic. This article uses a bottom-up textual analysis – lexical, syntactic and conceptual – which seems to support our initial intuition, namely that Egyptian Arabic is a type, not a level (socially conceived) of Arabic. It is the language of thought, of early and developing cognition, however much influenced by, and influencing, both MSA and heritage Arabic. Based on this intuition, the article explores major issues related to Egyptian Arabic - writing for the stage in Egyptian Arabic, language and cognition, the development of Arabic, MSA and Egyptian Arabic, survival of Egyptian Arabic, Standard Arabic morphology, the heritage effect, Wittgenstein’s family resemblances, the Coined Abstract Noun and coining by doubling. The central issue the article addresses is the  binary concept of language in the case of Arabic which has been fully studied by modern linguists, but not adequately related to its English literary counterpart.
يهدف هذا البحث إلى دراسة لغة أهل مصر العامية كأحد أنواع اللغة العربية على عكس أعتقاد البعض بأنها إحدى مستويات اللغة العربية غير النحوية أو الصرفية، وفى هذا الإطار تم مناقشة الكتابة المسرحية كمحاكاة للواقع فى استخدام العامية بخصائصها وقواعدها المميزة. وتعد الدراسة التصاعدية من المعنى المعجمى حتى المعنى المفاهيمي مرورا بالصرف العربي القياسي وتأثير التراث فى صياغة الكلمة العامية دراسة صرفية عميقة لاظهار التلازم بين اللغة والادراك، فاللغة هى وسيلة نقل الأفكار والمسرح هو مرآة لعكس الواقع ولهذا فالكتابة العامية سواء عربية أو انجليزية فى المسرح هى الأكثر قبولا كما تشير الدراسة فهى ناتج لتطور اللغة.

الكلمات الرئيسية