The Relationship Between Cognitive Approach and The Development of Engineering-Majoring Freshmen’ Speaking Skills

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Lecturer in the Faculty of Foreign Languages and Translation English Department (Curriculum and EFL instruction) Misr University for Science and Technology (MUST)

المستخلص

The study explored the relationship between cognitive approach and the improvement of the speaking skills of sixty first-year engineering majoring students. They had to study English for special purposes (ESP) course as a requirement for the engineering program. The sixty students were registered at October High Institute For Engineering and Technology. They were employed as a purposive sampling group which took the pre- and post-tests of data collection instruments. Data were collected through a 26-item questionnaire of cognitive approach strategies and a speaking skills test. As for data analysis, the study adopted mixed methods of quantitative and qualitative approach. One way analysis of variance (ANOVA) was employed to detect the statistical significant differences in the pre-and posttests of cognitive approach strategies and speaking skills test. The study also aimed to verify the positive effectiveness of cognitive approach strategies on the improvement of the students’ English speaking skills. The study introduced teaching implications based on the necessary incorporation of cognitive approach strategies into the instruction of English speaking skills.      
قامت الدراسة بإستكشاف العلاقة بين المنهج المعرفى  لتحسين مهارات التحدث لدى ستون من طلاب الفرقة الجامعية الأولى المتخصصين فى دراسة الهندسة و الذين يدرسون مقرر اللغة الإنجليزية لأغراض خاصة طبقا لمتطلبات برنامج الهندسة  فى المعهد العالىى للهندسة والتكنولوجيا بمدينه السادس من اكتوبر، حيث تم إستخدامهم كعينة بحثية محددة الغرض قامت بإجراء الأختبار القبلى و البعدى لأدوات تجميع البيانات البحثية، و التى شملت إستبيان مكون من 26-بندا لإستراتيجيات المنهج المعرفى و أختبار مهارات التحدث ، و فيما يتعلق بتحليل البيانات البحثية تبنت الدراسة طرقا مختلطة لمنهج التحليل الكمى و الكيفى حيث أستخدمت تحليل التباين لإكتشاف الفروق ذات الدلالة المعنوية الهامة فى الأختبارات القبلية و البعدية للإستبيان و إختبار مهارات التحدث، و هدفت الدراسة ايضا إلى تمحيص الفعالية الإيجابية لإستراتيجيات المنهج المعرفى على تحسن مهارات التحدث لدى العينة البحثية، و قدمت الدراسة مضامين تدريسية تقوم على ضرورة دمج إستراتيجيات المنهج المعرفى فى تدريس مهارات التحدث باللغة الإنجليزية.
  

الكلمات الرئيسية