واقع حركة القياس العقلي بدولة الكويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مستشار تربوي، شركة قياس لخدمات الاختبارات والتقييم، دولة الكويت

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى رصد واقع حركة القياس العقلي بدولة الكويت، من خلال استقصاء واستقراء وتحليل ونقد كل ما قامت به وزارة التربية ممثلة في إدارة الخدمة النفسية والاجتماعية من تقنين لاختبارات ومقاييس نفسية منشورة في مجال بالقدرات العقلية (الذكاء). حيث توصلت نتائج الدراسة إلى رصد قائمة تحتوي على عدد (15) اختبارا ومقياسا للذكاء العام، تغطي الفئات العمرية من سن 3 إلى 23 سنة موزعة على المراحل الدراسية (رياض الأطفال، الابتدائية، المتوسطة، الثانوية، الجامعية)، ومن ذلك حدد الباحث التاريخ الفعلي للنشأة والانطلاقة الرسمية لحركة القياس العقلي بدولة الكويت وهو عام 1968 مع التقنين الأول لاختبار رسم الرجل، كما تمكنت الدراسة من تحديد العمر الزمني للحركة الذي يُقدر بنحو خمسون عاما، نتج عنها ثلاثون عملية تقنين، بمتوسط زمني لمدة عملية إعادة التقنين بلغ 18 عاما. وقد جاءت الاختبارات غير اللفظية بالمرتبة الأولى بعدد (7) تُشكل ما نسبته 46.67%، تليها الاختبارات المشتركة (اللفظية وغير اللفظية) بعدد (6) تُشكل ما نسبته 40%، في حين جاءت بالأخير الاختبارات اللفظية بعدد (2) تُشكل ما نسبته 13.3%. كما توصلت نتائج الدراسة لأهم الصعوبات التي تواجه إدارة الخدمة النفسية والاجتماعية في عملها منها (العجز الشديد في الكوادر المؤهلة من الباحثين والأخصائيين النفسيين والتربويين من الجنسين وخاصة فئة الذكور، نزوح المواطنين من الكوادر المؤهلة من الباحثين والأخصائيين النفسيين والتربويين من الجنسين عن العمل بالإدارة وانتقالهم لجهات أخرى، وذلك لضعف الكادر المالي المخصص لهم، عدم وجود كوادر متخصصة في القياس والتقويم التربوي والنفسي والإحصاء والترجمة، عدم وجود وسيلة نقل رسمية خاصة بالإدارة في عمليات التطبيق الميداني، عدم وجود بروتوكول تعاون في المجالات البحثية بين وزارة التربية وجامعة الكويت المكتبة المركزية، وضعف البرامج التدريبية التخصصية في القياس والتقويم التربوي والنفسي، مناهج البحث العلمي، والاحصاء. وقد خلُصت الدراسة إلى جملة من التوصيات أهمها ضرورة انشاء هيئة حكومية مستقلة للقياس والتقويم التربوي والنفسي تتولي مسؤولية إعادة هيكلة وتقويم منظومة القياس النفسي والتربوي بدولة الكويت.
This study aimed to monitor the reality of the mental measurement movement in the State of Kuwait, through investigation, extrapolation, analysis and criticism of all that the Ministry of Education has done, represented in the Department of Psychological and Social Service in terms of legalizing psychological tests and tests. Published measures in the field of mental capacity (intelligence). Where the results of the study reached monitoring a list containing (15) tests and a scale of general intelligence, covering age groups from 3 to 23 years, distributed over educational stages (kindergarten, primary, intermediate, secondary, and university), and from here the researcher determined the date The actual appearance of the official and start of the mental measurement movement in the State of Kuwait, which was in 1968 with the first legalization of the human drawing test, The study was also able to determine the chronological age of the movement, which is estimated at about fifty years, resulting in thirty legalization operations, with an average time period of 18 years for the re-legalization process. Non-verbal tests came in first place with a number (7), accounting for 46.67%, followed by joint tests (verbal and non-verbal) with a number (6), representing 40%, while verbal tests came in the last with a number (2), and accounting for 13.3%. The results of the study also reached the most important difficulties facing the Psychological and Social Service Department in its work, including (severe shortage of qualified cadres of researchers, psychologists, and educators of both sexes, especially the male category, the displacement of citizens from qualified cadres of researchers, psychologists, and educators of both sexes from working in the administration and their transfer to other bodies. This is due to the weakness of the financial cadre assigned to them, the lack of specialized cadres in educational and psychological measurement, evaluation, statistics and translation, the absence of an official means of transportation for the administration in field application operations, the absence of a cooperation protocol in research areas between the Ministry of Education and Kuwait University, the central library, the weakness of training programs Specialization in educational and psychological measurement and evaluation, scientific research methodology, and statistics. The study concluded with a set of recommendations, the most important of which is the necessity of establishing an independent governmental body for educational and psychological assessment and evaluation to assume responsibility for restructuring and evaluating the psychological and educational measurement system in the State of Kuwait.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية