التباين المكاني للكباري وحركة المرور عليها في حي مدينة نصر (شرق القاهرة) ودورها في حل المشكلات المرورية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الجغرافيا الاقتصادية– كلية الآداب– جامعة بورسعيد

المستخلص

تناول البحث دراسة التوزيع المكاني للكباري وحركة المرور عليها في حي مدينة نصر (شرق القاهرة)، ودورها في حل المشكلات المرورية. وأوضح البحث أن التقاطعات في شوارع مدينة نصر عمودية حيث إنها مخططة، وقد عانت مدينة نصر من العديد من المشكلات المرورية نتيجة لزيادة السكان، ووجود المولات والمحلات التجارية وجود العديد من المؤسسات التعليمية والحكومية.
واعتمد البحث على دراسة ميدانية من خلال فريق عمل، قام بحصر عدد المركبات، وبخاصة في بعض النقاط التي تعاني من الاختناق المروري، وتم التركيز على أعلى نقطتين من حيث الكثافات المرور. وتضمنت منطقة الدراسة عدد 56 كوبري منها 19 للربط بين حي مدينة نصر والاحياء المجاورة و37 كوبري داخل حدود حي مدينة نصر. واعتمدت الدراسة على معيار وزارة النقل الذي يحدد السعة المرورية للطريق الثلاث حارات ب 1800 مركبة /الساعة.
ومن خلال إنشاء هذا العدد من الكباري، أدى إلى تسهيل حركة المرور، وأصبح انسياب حر دون أي تقاطعات للشوارع الرئيسية بعضها البعض. وتم حل نسبة كبيرة من هذه المشكلة. ومن الواضح أن هذه المشكلة سوف تتضح مرة أخرى على مدى قريب من خمس إلى عشر سنوات.
 The research dealt with the study of the distribution of the place of bridges and traffic on them in Nasr City neighborhood (east of Cairo), and their role in solving traffic problems. The research showed that the intersections in the streets of Nasr City are vertical as they are planned, and Nasr City has suffered from many traffic problems because of the increase in population, the presence of malls, shops and the presence of many educational and government institutions.
 The research relied on a field study by a working team, which limited the number of vehicles, especially in some points that suffer from traffic congestion, and focused on the two highest points in terms of traffic densities. The study area included 56 bridges, 19 of which connect Nasr City neighborhood with neighboring neighborhoods, and 37 bridges within the boundaries of Nasr City. The study relied on the standard of the Ministry of Transport, which determines the traffic capacity of the three-lane road with 1800 vehicles / hour.
 By constructing this number of bridges, it facilitated traffic, and it became a free flow without any intersections of the main streets from each other. A large proportion of this problem has been solved. Clearly, this problem will become clear again over the near term of five to ten years.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية