Survival strategies: Lessons Learned from Saudi Arabian firms during COVID-19 Pandemic Crisis

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Associate professor, Management Department, College of Business Administration, Taif university Taif, Saudi Arabia

المستخلص

The COVID-19 crisis has been one of the challenges that faced many businesses in the world. leading many firms to make changes in their strategies while other firms switched towards applying new strategies to survive the impact of this crisis. This study attempts to shed light on the survival strategies that were most used to practically rescue firms during the COVID-19 crisis. The study conducted a survey questionnaire that was distributed to Saudi Arabian firms’ owners, managers, and employees to explore which strategies have assisted businesses to overcome negative effects of the COVID-19 pandemic crisis. The results of analyzed data showed that e-commerce and online selling was the most used survival strategy, while digital transformation strategy was ranked second, and innovation strategy came third.  In the context of Saudi Arabian firms, this study contributes to literature by comprehending the impact of COVID-19 on Saudi Arabian firms and discovering the most used survival strategies to overcome COVID-19 crisis. This study can assist owners, managers to deal with future crises.
تعتبر أزمة فيروس كورونا (COVID-19) أحد التحديات التي واجهت العديد من الشركات في العالم. مما دفع العديد من الشركات إلى إجراء تغييرات في استراتيجياتها بينما تحولت شركات أخرى نحو تطبيق استراتيجيات جديدة للتغلب على تأثير هذه الأزمة. تحاول هذه الدراسة تسليط الضوء على استراتيجيات البقاء التي كانت الأكثر استخدامًا لإنقاذ الشركات عمليًا خلال أزمة كوفيد-19. وأجرت الدراسة استبيانًا استقصائيًا تم توزيعه على أصحاب الشركات السعودية ومديريها وموظفيها لاستكشاف الاستراتيجيات التي ساعدت الشركات على التغلب على الآثار السلبية لأزمة جائحة كوفيد-19. وأظهرت نتائج البيانات التي تم تحليلها أن التجارة الإلكترونية والبيع عبر الإنترنت كانت أكثر استراتيجيات البقاء استخداماً، في حين جاءت استراتيجية التحول الرقمي في المرتبة الثانية، وجاءت استراتيجية الابتكار في المرتبة الثالثة. في سياق الشركات السعودية، تساهم هذه الدراسة من فهم تأثير كوفيد-19 على الشركات السعودية واكتشاف استراتيجيات البقاء الأكثر استخدامًا للتغلب على أزمة كوفيد-19. يمكن لهذه الدراسة أن تساعد المالكين والمديرين على التعامل مع الأزمات المستقبلية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية