Mental Patterns in Doris Lessing’s Briefing for a Descent into Hell: A Reading in the light of Jung’s Analytical Psychology

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Department of English Faculty of Languages and Translation Ahram Canadian University

المستخلص

Jung’s analytical psychology is an esoteric school of thought that has challenged many postulates in the field of psychology. Delving deep in the hidden dimensions of our psychoid processes, Jung’s analytical model discusses highly controversial issues related to our epistemological outlook and ontological being. It studies how man’s being is shaped by the forces of the unconscious level, and by the symbols, archetypes, and archetypal ideas that lurk in the two layers of the unconscious – the personal and the collective unconscious. The present study aims to offer a reading of Lessing’s Briefing for a Descent into Hell in the light of Jung’s analytical model. Through an analytic and a psychological reading of the text that makes use of the Jungian concept of the archetype, the collective unconscious, and the process of individuation, the study seeks to recontextualize the mechanisms through which identity is shaped, and to explore how psychological suffering and the boundaries of the self affect our process of identification. It also attempts to point out how levels of conflict can cause man’s psychological disintegration, and to stress the fact that the psychic is nothing but the mental patterns that are in function inside the human mind. The psychological reading of the text refers, moreover, to the essentiality of having a multi-dimensional psychological profiling if a therapist is to provide a real treatment for the patient. The study finally stresses that it is not one universal approach that is to be applied to different psychological cases, but rather a multiplicity of various psychological approaches that can accommodate different epistemological and ontological orientations that are inseparable from the individual’s mental and psychological outlook.
    إن مدرسة يونج في علم النفس التحليلي هي اتجاه فكري ذو طبيعة خاصة، فهو اتجاه يضع الكثير من علامات الاستفهام على كثير من المسلمات في مجال علم النفس. ويناقش علم النفس التحليلي عند يونج الكثير من القضايا المتعلقة باتجاهات الإنسان المعرفية والوجودية من خلال الخوض في الأبعاد الخفية للعمليات النفسية التي تجري في النفس البشرية. ويبحث علم النفس التحليلي ليونج في تأثير قوى اللاشعور على التكوين النفسي للإنسان وكيف تؤثر الرموز والأنماط والأفكار البدائية الموجودة في اللاشعور الفردي والجمعي على تحديد الأنماط الذهنية التي توجه الإنسان. وتهدف الدراسة الحالية إلى تقديم قراءة لرواية "تجربة السقوط في الجحيم" لدوريس ليسنج في ضوء نظرية يونج في علم النفس التحليلي من خلال قراءة تحليلية ونفسية للرواية تهدف إلى إعادة صياغة المفاهيم التي من خلالها يتم تناول مفهوم تشكيل الهوية، وذلك من خلال دراسة مفاهيم يونج عن الرموز والأنماط والأفكار البدائية وتأثير حالات الاضطراب النفسي والأنماط الذهنية على عملية تشكيل الهوية عند الأفراد. ويتطرق البحث أيضًا إلى مستويات الصراع النفسي والتي من شأنها أن تؤثر على السلامة النفسية للأفراد، مؤكدًا على أن المخزون النفسي عند الأفراد ما هو إلا الأنماط الذهنية التي تتفاعل داخل عقولهم وتشكل تكوينهم النفسي. ويشير البحث أيضًا إلى أهمية أن يتعامل المعالج النفسي مع كل مريض نفسي على أنه كيان مستقل بذاته، وأن يبتعد عن الفرضيات المسبقة عند بدء عملية العلاج النفسي، وألا تقتصر عملية العلاج النفسي على اتجاه فكري واحد وطريقة علاج محددة، كما يشير البحث إلى حقيقة أن عملية العلاج النفسي يجب أن تبتعد عن التعميم، ويؤكد على أهمية أن تلجأ إلى مختلف التقنيات التي من شأنها استيعاب التوجهات المعرفية والثقافية والوجودية للمريض النفسي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية