فلسفة فن تحرير الروح بين الملامتية والمولوية "دراسة تحليلية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الفلسفة الإسلامية بكلية الآداب جامعة المنوفية

المستخلص

يسعى الإنسان جاهدًا طوال تاريخه البشري؛ إلى الوصول إلى مرحلة تحرير الروح، أو تطهير النفس الإنسانية. ظهر مصطلح "تحرير الروح" بوصفه حالة؛ من خلال فلسفة بوذا؛ للوصول إليها؛ من خلال الوصول إلى مرحلة التطهير والخلاص، أو ما يطلق عليه "نرفانا". اهتم فلاسفة اليونان بالنفس الناطقة اهتمامًا كبيرًا؛ فسقراط وأفلاطون رؤيتهما مثالية، ويعولان على أن الروح ترجع إلى عالم المثل. أما أرسطو فيرى أن للنفس مكونات فيزيقية، ومكونات أخرى ميتافيزيقية. فالنفس يمكن أن تعود إلى أصلها، أو لا تعود، لكن لا يوجد روح ترتبط بالوجود؛ لأن الوجود يرتبط بالعقل الأول. يوجد فرق بين النفس والروح عند المحاسبي. وهو يبرر ذلك؛ بأن هناك في الآخرة ثوابًا وعقابًا. وبالتأكيد عندهم؛ أن العقاب سوف يكون للنفس، وليس للروح التي مصدرها إلهي. أما ابن سبعين، فيرى أن النفس تترقى وتسمو؛ إلى أن تصل إلى مرتبة الروح. أما الملامتية فوسيلة التطهير عندهم هي التعذيب، تعذيب النفس الأمَّارة بالسوء، والنفس اللوَّامة. والهدف من وراء ذلك؛ هو تنقيتها، وتصفيتها، وترقيها، وسموها؛ للوصول بها إلى عوالم النور الإلهي أو مرحلة التحرير. أما المولوية فقد استخدموا الفن بوصفه وسيلة لتحرير الروح، وجاء اهتمام جلال الدين الرومي شيخ المولوية الأول بالفن على ثلاث مراحل: مرحلة الشعر، ثم مرحلة الموسيقى، ثم فن الأداء الحركي، أو الرقص الدائري.
Man strives throughout his human history to reach the stage of liberating the soul or purifying the human soul. The term- liberation of the soul appeared as a state through the Buddha's philosophy to reach it by reaching the stage of purification and salvation or what is called "nirvana". Greek philosophers paid great attention to the speaking soul. Socrates and Plato saw an ideal and relied on the soul to return to the world of ideals. As for Aristotle, he believes that the soul has physical components and other metaphysical components. The soul may or may not return to its origin, but there is no soul associated with existence, because existence is linked to the first intellect. There is a difference between the soul and the spirit of the accountant. He justifies this by saying that there is reward and punishment in the hereafter. Certainly, according to them, the punishment will be for the soul, and not for the soul whose source is divine. As for Ibn Sabaeen, he believes that the soul ascends and transcends until it reaches the rank of the spirit. As for the blaming, the means of purification for them is torture, the torture of the self that leads to evil, and the self that blames. The aim behind this is to purify, filter, promote and transcend it, to bring it to the realms of divine light or the stage of liberation. As for the Mawlawi, they used art as a means to liberate the soul. The interest of Jalal al-Din al-Rumi, Sheikh of the first Mawlawiyya, in art came in three stages: the stage of poetry, then the stage of music, then the art of movement performance or circular dance.

الموضوعات الرئيسية