القدر الإلهى عند سکوت إريجينا بين الدين والفلسفة Scotus Eriugena's Divine Predestination Between Religion and Philosophy

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس فلسفة العصور الوسطى المسيحية، قسم الدراسات الفلسفية- کلية الآداب- جامعة عين شمس.

المستخلص

تکمن إشکالية هذه الدراسة فى محاولة التعرف على ماهية موقف إريجينا من مشکلة القدر الإلهي، ومدى أصالة هذا الموقف وذلک على غرار ما قدمه من آراء تخص اللاهوت والطبيعة.
ولقد عولنا على المنهج التحليلى النقدى المقارن للتعاطى مع موضوع هذه الدراسة.
ومن خلال هذه الدراسة توصلنا إلى عدة نتائج منها:
- لم تحظى مشکلة القدر الإلهى عند إريجينا بالقدر الکافى من التناول من الباحثين المنشغلين بالفکر الوسيط.
- لم يفرد اريجينا مساحة کافية، فى رسالته حول القدر الإلهى، للحديث عن الحرية الإنسانية.
- فلقد عول إريجينا على الفلسفة والجدل بشکل مبالغ فيه ازاء معالجته لمسألة القدر الإلهى وذلک على النقيض من استخدامه  للدين ونصوص الکتاب المقدس.
The problem of this study lies in trying to identify Eriugena'strue  position from Divine predestination,As well as the degree of authenticity of this position, along the lines of his own views in the  theology and the nature.
We have relied on comparative analytical method to deal with the subject of this study.
And We have reached several results as:
- The problem  ofEriugena'sDivine predestination was not sufficiently addressed by researchers interested in medieval thought.
- Eriugena did not apply enough space in hisTreatise On Divine Predestination to talk about human freedom.
- Eriugena's Treatment inTheproblem  ofDivine predestination relied heavily on Philosophy and Dialictic and that on the contraryof the use of Religion and The texts of the Bible.