المهارات الرقمية للموظف الحكومي آلية لتحقيق التميز المؤسسى بالوحدات الحكومية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد إدارة عامه– كلية الإدارة والاقتصاد– جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

المستخلص

يمثل التحول الرقمى واحداً من أهم هذه التحديات الراهنة، فهو يفرض على الوحدات الحكومية تطوير أدائها، وتقديم حلول مبتكرة، تضمن استمراريتها بنجاح، وخلق منظومة جهاز إدارى تضمن الأداء المؤسسى للوحدة الحكومية من أجل رفع كفاءتها، وزيادة فاعلية ما تقدمه من خدمات للمواطنين، ولن يتحقق الاستفادة من التحول الرقمى إلا بالمهارات التي يمتلكها الموظف الحكومي.
ولذلك يستهدف التميز المؤسسى الحكومى الارتقاء بالخدمات الحكومية المقدمة، وإيجاد منظومة تربط أجهزة الحكومة ببعضها البعض، ومما يؤدى للحصول على رضاء المواطن، من خلال توفير وإتاحة جميع البيانات والمعلومات بشكل لحظى، ومباشر بين الجهات الحكومية المختلفة؛ مما يساعد فى إنجاز الخدمات بشكل أسرع.
ويعتبر التحول الرقمى اتجاه أساسي للوصول للأهداف المنشودة للتنمية المستدامة، ومن التميز المؤسسى الحكومى، ويعتبر جودة أداء الموظف الحكومي أهم الركائز لتنفيذ التحول الرقمى بهذه المؤسسات، مما يساهم فى تحقيق تحسين العمليات، وغرس الثقة بين الوحدات الحكومية وأصحاب المصالح المختلفة، للوصول للتميز المؤسسى الحكومى.
وتم عرض مشكلة البحث كالتالى "غياب التعريف بأهمية إمتلاك الموظف الحكومي لمهارات رقمية، من أجل الوفاء بإحتياجات ومتطلبات مستخدمى البيانات والمعلومات، فى ظل تطبيق التحول الرقمى بالوحدات الحكومية، بالإضافة إلى عدم وضوح الدور الذى يمكن أن يلعبه الموظف الحكومي ذو المهارات الرقمية؛ للوصول للتميز المؤسسى لهذه الوحدات". كما سعى البحث لاختبار فروض تعزز من تناول مشكلة البحث.
واعتمدت الباحثه علي المنهج الإستقرائى من خلال الإطلاع على الدراسات والأبحاث السابقة في مجال التميز المؤسسى والمهارات التي يجي توافرها للموظف الحكومي في ظل التحول الرقمي، والمنهج الوصفى التحليلى ويهدف هذا المنهج إلى تحقيق الفهم الدقيق والإحاطة بالأبعاد الواقعية للظواهر والموضوعات، وجمع المعلومات الدقيقة عنها وفحصها ودراستها، والأسس والمرتكزات التى تقوم عليها إستراتيجية التحول الرقمي ودورها في تحقيق التميز المؤسسى للوحدات الحكومية.
وتختتم الباحثه البحث بالدراسة التطبيقية من خلال تصميم وتوزيع قائمة استقصاء على بعض القيادات ومسئولى الأداء فى مجموعة من الوحدات الحكومية المصرية، وبعض العاملين فيها، والمتعاملين معها، كعينة عشوائية للبحث لاستطلاع آرائهم والوصول من خلال دراسة وتحليل هذه الآراء باستخدام الأساليب الإحصائية الملائمة لنتيجة فحواها قبول أو رفض فروض الدراسة.
ولتحقيق أهداف البحث تم تقسيمه إلى المحاور التالية : عرض القسم الأول: الإطار العام للدراسة، وتناول القسم الثانى: أداءالموظف الحكومي فى ظل التحول الرقمى للوحدات الحكومية، وناقش القسم الثالث: دور المهارات الرقمية للموظف الحكومي، فى دعم تحقيق التميز المؤسسى، وتناول القسم الرابع: الدراسات السابقة، والفجوة البحثية، وحلل القسم الخامس: منهجية البحث، والدراسة الميدانية، وعرض القسم السادس: النتائج، والتوصيات.  
وخلص البحث باستنتاج مجموعة من النتائج: يوجد إتفاق بين أغلب مفردات العينة على ضرورة إدراك الموظف الحكومي لأهمية إمتلاكه لمهارات رقمية، لدعم كفاءة وفاعلية تطبيق التحول الرقمى بالوحدات الحكومية، وضرورة إمتلاكه لمهارات لينة وتأهيل علمى وعملى يتلائم مع متطلبات التحول الرقمى، ومن هذا المنطلق فلابد من توافر مجموعة متطلبات يجب استيفاؤها لتحقيق الوحدات الحكومية للتميز المؤسسى، حيث احتل تميز الموارد البشرية الأولوية كمتطلب أساسى لتحقيق التميز المؤسسى، كما توصلت الباحثة لنتائج دعمت رفض فروض العدم، وقبول الفروض الأصلية للدراسة، بناءً على الإختبارات الإحصائية لآراء عينة الدراسة.
وأوصت الدراسه بالتأكيد على تعزيز ودعم المهارات الرقمية للموارد البشرية العاملة بالوحدات الحكومية بشكل عام، لضمان كفاءة وفاعلية تطبيق التحول الرقمي بهذه الوحدات وذلك من خلال توفير دورات تدريبية، ومنح دراسية وورش عمل، وضرورة تحمل الوحدات الحكومية جزءًا من تكاليف التنفيذ، مع منح المتفوقين مزايا مالية وعينية، لتهيئة العاملين بهذه الوحدات لدعم تطبيق الرقمنة، والاستفادة مما توفره من مزايا. وأيضا العمل على بناء شراكة فاعلة مع مسئولي تطبيق التحول الرقمى على مستوى الدولة والجهات المطبقة له بنجاح للاستفادة من تجاربهم ونقلها للوحدات الحكومية، لإدارة أعمالها وخدماتها وأنشطتها، ومعالجة وتحليل بياناتها، والتواصل بين العاملين بها والمتعاملين معها، وفى أداء تعاملاتها إلكترونيًا بشكل كامل، وذلك من أجل الإنطلاق لتحقيق التميز المؤسسى، بشرط أن يتم ذلك فى بيئة تقنية رقمية آمنه مستندة إلى قواعد بيانات محمية، وإدارة مخاطر تتسم بالكفاءة والفاعلية.
Digital transformation is one of the most important of these current challenges, as it requires government units to develop their performance, provide innovative solutions that ensure their continuity successfully, and create an administrative apparatus system that ensures the institutional performance of the government unit in order to raise its efficiency, and increase the effectiveness of the services it provides to citizens, and the benefit from digital transformation will only be achieved with the skills possessed by the government employee.
Therefore, government institutional excellence aims to improve the government services provided, and to create a system that connects government agencies to each other, which leads to obtaining citizen satisfaction, by providing and making available all data and information in real time, and directly between different government agencies, which helps in the completion of services faster.
Digital transformation is considered a key trend to reach the desired goals of sustainable development, and from government institutional excellence, and the quality of government employee performance is the most important pillar for implementing digital transformation in these institutions, which contributes to achieving improved operations, and instilling trust between government units and various stakeholders, to reach government institutional excellence.
The research problem was presented as follows " Lack of awareness of the importance of government employees possessing digital skills in order to meet the needs and requirements of data and information users, in light of the application of digital transformation in government units, in addition to the lack of clarity of the role that a government employee with digital skills can play to reach institutional excellence for these units " The research also sought to test hypotheses that enhance the treatment of the research problem.
The researcher relied on the Inductive Approach by reviewing previous studies and research in the field of institutional excellence and the skills that come available to the employee in light of digital transformation, and the Descriptive Analytical Approach This approach aims to achieve accurate understanding and knowledge of the realistic dimensions of phenomena and topics, and to collect, examine and study accurate information about them, and the foundations and pillars on which the digital transformation strategy is based and its role in achieving institutional excellence for government units.
The researcher concludes the research with the applied study by designing and distributing a survey list to some leaders and performance officials in a group of Egyptian government units, and some of their employees, and those dealing with them, as a random sample of research to poll their opinions and access through the study and analysis of these opinions using appropriate statistical methods for the result of accepting or rejecting the hypotheses of the study.
To achieve the objectives of the research, it was divided into the following Sections as follows: The First section: The general framework of the study, The second section: The Performance of the government employee in light of the digital transformation of government units, The third section: The Role of digital skills of the government employee, in supporting the achievement of institutional excellence, The fourth section: Literature Reviews, and Identifying the research gap, the fifth section: Research methodology, Field study, and the sixth section: Conclusions and Recommendations.
The research concluded by concluding a set of results: There is agreement between most of the sample items on the need for the government employee to realize the importance of possessing digital skills, to support the efficiency and effectiveness of the application of digital transformation in government units, and the need to possess soft skills and scientific and practical qualification that suits the requirements of digital transformation, and from this point of view, there must be a set of requirements that must be met to achieve government units for institutional excellence, as human resources excellence occupied the priority as a prerequisite for achieving institutional excellence, and the researcher also reached results that supported the rejection of the hypotheses of nothingness, And accept the original hypotheses of the study, based on the statistical tests of the views of the study sample.
The study recommended emphasizing the promotion and support of digital skills for human resources working in government units in general, to ensure the efficiency and effectiveness of the application of digital transformation in these units by providing training courses, scholarships and workshops, and the need for government units to bear part of the implementation costs, while granting outstanding financial and in-kind benefits, to prepare workers in these units to support the application of digitization, and to benefit from the advantages it provides. Also, work to build an effective partnership with officials of the application of digital transformation at the state level and the entities successfully applying it to benefit from their experiences and transfer them to government units, to manage their business, services and activities, process and analyze their data, communicate between their employees and dealers, and perform their transactions fully electronically, in order to launch to achieve institutional excellence, provided that this is done in a secure digital technical environment based on protected databases, and efficient and effective risk management.

الموضوعات الرئيسية